Els recursos didàctics

“Many people think that listening is something they do to filling the time when they are not speaking. Actually, this is not entirely wrong, it actually also devalues the person that they are talking to”

Millorar l’expressió oral és un dels objectius principals de tots els cursos de llengua. És per això que sempre cal trobar una sèrie d’activitats destinades a millorar la fluïdesa comunicativa dels alumnes, fet que a vegades és difícil amb una classe amb un nombre elevat d’alumnes. En una acadèmia, en canvi, és bastant fàcil i assequible complir-ho. Durant aquest curs, a Barcelona, estic estudiant francès en una acadèmia i, tot i que tenim llibre, el que abunda més a cada classe és l’expressió oral. En aquest cas, considero que a vegades la professora deixa massa llibertat i l’activitat és massa oberta. Tanmateix, tot i aquesta manca de control que hi ha a vegades, no hi ha dubte que de cada debat aprenem molt de vocabulari nou i variat.

Els listening task més freqüents que rebem els alumnes a la Primària són cançons i fragments de situacions quotidianes, com per exemple uns amics que comenten una pel·lícula, una dona que va a comprar al mercat, etc.

Així, tot i que aquestes situacions són a vegades massa forçades i provocades, diàlegs d’aquest tipus ens ajuden a conèixer un vocabulari estranger molt útil. Aquests activitats, normalment s’han de fer amb exercicis d’omplir buits, escollir l’opció correcte, relacionar el vocabulari anglès amb el seu equivalent català, etc.

A més, sovint, de manera consecutiva, apareixia una pregunta que feia referència al context del diàleg escoltat previament, del tipus:

What do you usually buy when you go to the market?

Malauradament, molts professors no veuen o no donen importància a aquesta pregunta. És una llàstima, ja que considero que pot ser molt útil i se’n poden desencadenar interessants activitats orals per a treballar a classe. Així doncs, com sempre dic, un professor ha de ser creatiu i cal que aprofiti cada situació possible.

En edats més avançades, parlo ja de la Secundària, les activitats de comprensió oral que més dominaven eren vídeos del Youtube i de la xarxa en general, com per exemple algun discurs del president dels Estats Units, així com també fragments de pel·lícules, com per exemple The Last of the Mohicans.

La frase que inaugura aquesta entrada sorgeix del vídeo següent, en el qual l’home parla de diferents habilitats que poden ser eficaces a l’hora d’escoltar un fragment oral.

En referència a l’expressió escrita, la veritat és que fins a la universitat no s’han tingut gaire en compte els recursos purament de l’escriptura. És clar que, des de petit, sempre he anat fent redaccions, però mai he rebut cap taller d’escriptura, per exemple. En canvi, a la universitat, redactar adequadament és clau i, per tant, a hores d’ara, ja coneixem i sabem utilitzar els recursos electrònics, com diuen els francesos, par coeur. Durant el curs passat, a l’assignatura d’Anglès, vam haver de fer una pràctica en grup, en la qual vam haver de consultar còrpora.

Deixa un comentari

Filed under Uncategorized

Deixa un comentari